четвер, 19 квітня 2018 р.

Депутати Буської райради прийняли Звернення до Голови Верховної Ради України

Сьогодні на сесії Буської районної ради депутати підтримали звернення Львівської обласної організації профспілки працівників державних установ України від 13.04.2018 № 5670 (звернення додається) та звернутися до Голови Верховної Ради України Андрія Парубія щодо обов’язкового розгляду і прийняття у цьому році проекту Закону України №5670-Д «Про забезпечення функціонування української мови як державної».

Про ситуацію, що склалася щодо розгляду
і прийняття проекту Закону України № 5670 – Д
«Про забезпечення функціонування
 української мови як державної»

Утверджуймо рідну мову
   Влітку 2012 року,  тодішня Верховна Рада України, з відверто українофобською більшістю, яку складали представники «Партії регіонів»,  був прийнятий Закон «Про засади державної мовної політики», відомий як «Закон Ка – Ка» (Закон Ківалова – Колісниченка) двох українофобів – регіоналів. Загальновідомо, що приймався цей Закон регіоналами і комуністами з грубими порушеннями регламентних норм, з чисельними маніпуляціями і спеціально організованими бійками між депутатами.
   Що приніс горезвісний закон? Формально –  закон стверджував українську мову, як єдину державну. Проте в законі були закладені норми, які надавали широку можливість продовжувати активне зросійщення в Україні. Російська мова в «Законі Ка – Ка»  дістала статус  «регіональної», що надавало місцевим органам влади, на жаль, в немалій кількості регіонів проросійської, користуватися «регіональною» – російською на рівні з державною і при цьому витісняти її з усіх сфер суспільного життя.
  На протести з цього приводу влада не реагувала. Час збігав, мінялась політична ситуація в країні. Після Революції Гідності, втечі з України Президента і «регіоналів» Верховна Рада своєю Постановою, 23 лютого 2014 року скасувала цей ганебний «Закон Ка – Ка». Проте виконуючий обов’язки Президента України – п. О. Турчинов побоявся підписати цю постанову. Уже тоді офіційно Москва була готова ввести війська в Україну для захисту російськомовного населення від «українських фашистів». У скорому часі  був анексований Крим, організована під виглядом сепаратизму – російська агресія на Донбасі.
 Чотири роки пройшло з часу скасування Закону Ківалова – Колісниченка, непідписаного Постановою Верховної Ради, коли нарешті – 28 лютого 2018 року Конституційний Суд України визнав цей Закон неконституційним і таким, що втратив чинність.
 Як позитив, слід відзначити, що за згадані чотири роки наші парламентарі зуміли прийняти ряд Законів, які суттєво посилили становище рідної мови на радіо, в кінематографі, державній службі, на телебаченні і в освіті. Але навіть найпростіший аналіз позиції української державної мови на телебаченні, як її ігнорують, в т. ч. Міністри, наприклад – Аваков, окремі народні депутати, підтверджують, що в Україні продовжується зросійщення, а тому те, що зроблено в сфері дезросійщення, явно замало. Потрібний додатковий новий Закон про відродження, віками жорстоко, з людськими жертвами, знищувану українську мову. Дуже прикро, але майже усі західні сусіди, особливо – угорці, вороже виступають проти повноцінного відродження української мови в українській державі. Але нам своє робить.
  Добре є те, що на сьогодні, після тривалих дискусій щодо декількох проектів законів «Про державну мову»  відбулася реєстрація громадського законопроекту під № 5670 – Д «Про забезпечення функціонування української мови як державної». Поставили підписи під цим законопроектом 76 народних депутатів.
  За оцінками фахівців, цей законопроект за своїм змістом і нормами відповідних статей є найбільш оптимальним для забезпечення повноцінного
вживання української мови в  усіх сферах життя в Україні, наприклад так само, як російська – у Російській Федерації, німецька – у Німеччині і т. д.
  Так звучать за змістом найважливіші статті проекту Закону.
  Ст. 1 визнає українську мову єдиною державною в Україні і дуже важливо, що визначає її невід’ємним елементом конституційного ладу, а публічне приниження чи прояв зневаги до української мови прирівнюється до наруги над державними символами.
 Ст. 4 законопроекту зобов’язує всіх громадян України володіти державною мовою і передбачає забезпечення кожному громадянину можливості для вивчення державної мови.
 Ст. 7 вимагає від громадянина, який претендує не державну посаду і працевлаштування у сфері юриспруденції, медицини, в навчальних закладах, вільно володіти державною мовою.
   В ст. ст. 9 – 34 законопроекту чітко і детально прописано застосування державної мови в усіх найважливіших сферах суспільства, зокрема: у діловодстві (ст. 10), судочинстві (ст. 11), Збройних силах (12), органах правопорядку (ст. 13), в освіті (ст. 17), в науці (ст. 18), у телебаченні, радіомовленні (ст. 20), друкованих ЗМІ (ст. 21), у сфері обслуговування споживачів (ст. 26), рекламі (ст. 28). В названих сферах використання державної мови є обов’язковим. В частині з них, наприклад – у сфері обслуговування споживачів, можуть поряд з державною – українською, але не замість неї,  використовуватися інші мови.
  Запозичили автори законопроекту досвід ряду Європейських країн щодо створення державних органів – Національної комісії зі стандартів державної мови та Центру української мови. Комісія наділена правами визначати правопис і всі, без винятку, стандарти української мови (ст. 40).  Центр української мови організовує іспити щодо визначення рівня знання української мови і видає державні сертифікати про рівень володіння державною мовою (ст. 45).
  Важливим у законопроекті є те, що в ньому виписана норма, яка передбачає посаду Уповноваженого із захисту державної мови (ст. 48 – 49), а також створення Служби мовних інспекторів Уповноваженого,  яка формується з 27 інспекторів (ст. 51). Основним завданням Уповноваженого і Служби мовних інспекторів є забезпечення контролю за виконанням Закону і дотримання мовних прав громадян України.
   А тепер –  про вкрай важливу, державницької ваги справу. Як засвідчують дані, розміщені в Інтернеті, на сайті Верховної Ради України, проект Закону України № 5670 – Д  «Про забезпечення функціонування української  мови як державної».  Верховною Радою прийнятий 09. 06. 2017 року.
   Надзвичайно важливий проект закону уже стільки часу лежить без належної уваги народних депутатів, Комітету Верховної Ради з питань культури й духовності. Названий законопроект вимагає негайного розгляду і прийняття з ряду важливих причин:
Визнання неконституційним Закону «Ка – Ка»  створило умови, за яких жоден рамковий закон, який регламентував би функціонування державної мови та інших мов в Україні, є не чинними.  Але це ще терпимо. 
  Друга причина,  на перший погляд, виглядає не складною і вирішення її є реальною. Але певні політичні сили в Україні і за її межами, очевидно, роблять все для того, щоб Рада VІІІ – го скликання, тобто нині діюча, не взялася за розгляд цього проекту. Робиться ставка на наступне ІХ – те скликання Верховної Ради України, яка за різними прогнозами, може бути не настільки державоцентричною, патріотичною і відповідальною, щоб прийняти цей важливий законопроект на підтримку державної української мови.
  З викладеного виходить, що нинішня Верховна Рада VІІІ – го скликання просто зобов’язана розглянути і прийняти цей законопроект. А це означає, оскільки ми цю Раду обирали, то ми зобов’язані заставити її це зробити.
Голова обласної організації
профспілки працівників
державних установ України            М. Іванків 

Немає коментарів:

Дописати коментар