Комп'ютер
сьогодні став важливою і необхідною частиною способу життя і відкриває перед
дитиною величезні можливості для саморозвитку та самовдосконалення. Тому не
варто позбавляти дітей цих переваг, але щоб робота за комп'ютером не
перетворилася на залежність і негативно не позначилась на здоров’ї, але слід
пояснити дитині про ризики, які виникають при тривалому сидінні біля монітора,
подбати про правильно організоване робоче місце та навчити дитину правил
поведінки при роботі на комп’ютері.
Тривала робота за
комп'ютером негативно позначається на багатьох функціях нашого
організму: нервової діяльності, ендокринної, імунної та репродуктивної
системах, на гостроті зору і кістково - м’язевій системі.
Гігієнічні
рекомендації щодо зайнятості дитини на комп’ютері та зменшення негативного
впливу на здоров’я.
1. Обмежити
час користування комп'ютером. Використання комп’ютера відповідно до віку
дитини становить: діти до 6 років - не більше 20 хв.на день, 7-10 років - до 45
хв.на день, 11-13 років - 1-1,5 години, 14-16 років – не більше 2-х годин на
день).
2. Проводити
періодичні перерви. Необхідно привчити дитину періодично через кожні 15-20
хв. робити перерви, хоча б на 5 хвилин, а через кожні 45хв. - перерва має
становити 10-15хв. При цьому необхідно включити вправи для профілактики
зорової втоми, а також проводити активні рухи для всього тіла та окрему увагу
приділяти кистям рук.
3. Правильно
облаштувати робоче місце. Необхідно придбати спеціальний стіл та стілець
для комп'ютера. Розташувати комп’ютер необхідно задньою поверхнею до стiни в
добре освiтленому мiсцi, але щоб на екранi не було виблискування. Стiлець, за
яким буде сидiти ваша дитина, обов’язково повинен бути зi спинкою. Висоту
стільця треба підбирати таким чином, щоб монітор був розташований не менш, ніж
на відстані 50 см від очей, впираючись поглядом безпосередньо в центр екрана.
Мiж корпусом тiла i краєм стола повинен залишатися вiльний простiр приблизно 5
см. Руки повиннi вiльно лежати на столi. Пiд ноги можна поставити пiдставку,
щоб вони були зiгнутi в колiнних та кульшових суглобах приблизно пiд прямим
кутом.
4. Налаштувати
монітор в оптимальному світловому режимі. Необхідно вибрати для монітора
оптимальну яскравість, контрастність, без мерехтіння зображення. Прослідкуйте,
щоб за замовчуванням стояв досить великий шрифт, а на робочому столі була
встановлена картинка спокійних кольорів.
5. Проводити
комплекс вправ гімнастики для очей. Необхідно навчити дитину робити
гімнастику для очей в ході виконання будь якої роботи, де є зорове
навантаження, і нагадувати про важливість виконання таких вправ для
профілактики порушень гостроти зору.
Найпоширеніші
серед ризиків щодо здоров’я дитини, які виникають при роботі на комп’ютері:
Гіподинамія.
Тривале сидіння перед комп'ютером в одній позі замість занять спортом і
активними іграми на свіжому повітрі призводить до того, що м'язи слабо
розвиваються, дитина стає дратівливою, швидко стомлюється. До того ж сидяче
положення негативно позначається на спині та попереку, псується постава.
Порушення
зору. Постійна напруга зору веде до стомлення очних м'язів, а також негативно
впливає на внутріочні судини і сітківку ока.
Навантаження
на руки. Під час роботи за комп'ютером кисті рук постійно знаходяться в
напрузі: вони здійснюють однотипні рухи, довгий час не змінюють позицію. В
результаті виникає стійке стомлення м'язів рук, що потім виражається в болях
суглобів. Крім того, через порушення кровообігу і погіршення нервової
прохідності можлива поява судом, порушення координації пальців.
Навантаження
на шию. Під час роботи за комп'ютером шийний відділ хребта також знаходиться в
постійній напрузі, особливо якщо дитина сидить нерівно. В результаті
погіршується кровопостачання мозку, може виникнути кисневе голодування, що
проявляється в головних болях.
Вплив
на центральну нервову систему. Тривале використання комп'ютера може не тільки
стати причиною підвищеної стомлюваності і навіть запаморочень, але й викликати
інші порушення - сонливість, апатію, неуважність, нестриманість, зниження уваги
тощо.
Психологічний
аспект. Часто діти, захоплені інтернет-спілкуванням, втрачають здатність до
живої комунікації - їм складніше знаходити спільну мову з однолітками,
нецікавими стають інші прояви активності в дитячому колективі. Дитина
замикається в собі і починає уособлюватися.
Крім
того, на емоційний і розумовий розвиток дитини істотно впливає інтенсивний
потік інформації з інтернетної мережі, яка не завжди є корисною та безпечною.
Проблеми
з харчуванням. Захоплена комп'ютером дитина часто забуває про їжу або і зовсім
втрачає апетит. Чи навпаки дитина починає харчуватися неконтрольовано -
перекушувати прямо перед монітором і не особливо дбати про якість їжі.
Комплекс
вправ гімнастики для очей.
1. Швидко
покліпати очима, закрити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5-ти. Вправу
повторити 4-5 разів.
2. Міцно
зажмурити очі, рахуючи до 3-х, відкрити очі та подивитися вдалечінь, рахуючи до
5-ти. Вправу
повторити 1-2 рази.
3. Витягнути
праву руку вперед і стежити очима, не повертаючи голови, за повільними рухами
вказівного пальця витягнутої руки вліво і вправо, вгору і вниз. Вправу
повторити 4-5 разів.
4. Подивитися
на вказівний палець витягнутої руки на рахунок до 4-х, потім перенести погляд
вдалечінь на рахунок до 6-ти. Вправу
повторити 4-5 разів.
5. Проводити
по 3-4 кругових рухи очима в праву сторону, стільки ж у ліву. Розслабити очні
м'язи, подивитися вдалечінь – рахуючи до 6-ти. Вправу
повторити 1-2 рази.
Буське
районне лабораторне відділення
Бродівського
МРВ ДУ "ЛОЛЦ МОЗ України"